Met bijna tien jaar ervaring in het boekenvak is mijn grootste passie het grafisch vormgeven van boeken. In 2006 startte ik, na de kunstacademie in Utrecht te hebben voltooid, als grafisch vormgever bij een uitgeverij van boeken. Daar heb ik veel ervaring opgedaan met zowel het vormgeven van boeken en promotiemateriaal, als het werken met deadlines en het contact met klanten en drukkerijen.

Het creatieve proces van het grafisch ontwerp begint al tijdens de afspraak met de klant. Met het doornemen van de wensen vormt zich een idee welke uitstraling het boek moet krijgen, hoe het coverontwerp moet worden en hoe het ontwerp van het boek moet zijn. Veelal hebben auteurs lang aan hun boek gewerkt en uiteraard ook een visie op het grafisch ontwerp ervan. Het mooiste is om hun boek het beste van twee werelden te geven: de professionele expertise van een grafisch vormgever in combinatie met het idee van de klant of auteur.

Het coverontwerp van een boek is erg belangrijk. Mensen zijn in deze tijden van internet-winkelen en het grote aanbod erg visueel ingesteld. Het boekontwerp moet dus direct aanspreken als het boek in de winkel ligt of als je de boekcover op websites zoals Bol.com ziet staan. Tenslotte is de cover het visitekaartje van het boek.

Heb jij een boek in het verschiet waar je graag een grafisch vormgever voor wilt inschakelen, dan zit je aan het goede adres! Met een professionele blik ga ik aan de slag met het coverontwerp en het binnenwerk van het boek en neem ik de volgende vragen in acht: is het coverontwerp ook marketingtechnisch geschikt? Communiceert de boekcover wat jij als opdrachtgever voor ogen hebt? Zorgt het ontwerp van het binnenwerk van het boek ervoor dat het prettig leest of kijkt?